#BLVRD
"De stadsring krijgt op termijn de allure van een stadsboulevard, met meer evenwicht tussen de verblijfsfunctie en de verkeersfunctie."
Zo staat het in het Gentse bestuursakkoord 2019-2024. Maar wat is een stadsboulevard? Voor GMF betekent dat: minder auto's en meer wandel- en fietspaden, meer ruimte voor openbaar vervoer en meer groen. Wij stellen voor om van 2x2 rijvakken naar 2x1 te gaan. Zo komt een breed lint vrij. Onder meer door de R4 beter te gebruiken en het openbaar vervoer sterk uit te bouwen, wordt de R40 autoluw.
Vier studenten Toegepaste Architectuur aan de Howest maakten voor hun bachelorproef droombeelden van de Gentse kleine ring (R40) als stadsboulevard. ‘Uit ons onderzoek bleek dat veel mensen zich maar weinig kunnen voorstellen bij zo’n stadsboulevard. Daarom maakten we inspirerende beelden. Hiervoor gingen we ook in gesprek met mobiliteitsexperten.’