De Catharijnesingel in Utrecht vormde ooit deel van de stadsomwalling en buitengracht. In de jaren 1970 werd die gracht drooggelegd en maakte men er een belangrijke autoweg van. Dat had natuurlijk grote gevolgen voor de openbare ruimte, de leefbaarheid van de stad en het groen.
Na decennia van protest stemden de inwoners van Utrecht in 2002 in een referendum voor de herinrichting van de Catharijnesingel. De restauratie begon in 2007, en in 2020 was de singel weer volledig hersteld, met water dat opnieuw door de gracht stroomt. Zo werd de historische buitengracht weer een samenhangend geheel, het ‘Singelpark’, een groene ring die de stad omhelst en waar voetgangers, fietsers en watertransport centraal staan. Bij de renovatie lag de focus op de toegankelijkheid voor voetgangers en fietsers, het bevorderen van biodiversiteit en klimaatadaptatie. De auto werd niet volledig verbannen uit het centrum, maar men gaf duidelijk voorrang aan langzamere vervoerswijzen, zodat ook het openbaar vervoer rond de groene ring van Utrecht kan blijven rijden.
In Mechelen zijn er momenteel grote werken bezig op de kleine ring, ook wel de Vesten genoemd. Deze vernieuwingen zorgen voor een vlottere doorstroming van het verkeer, een bereikbare binnenstad, veiligere infrastructuur voor wandelaars, fietsers en openbaar vervoer, groene ontmoetingsplaatsen met sport, ontspanning en speelgelegenheid en een Mechelen die bewust inzet op klimaatuitdagingen.
In 2022 begonnen de werken met tijdelijke maatregelen zoals het invoeren van eenrichtingsverkeer voor auto’s en vrachtwagens. Ondertussen zijn de eerste definitieve werken uitgevoerd.
Volgens de plannen verrijkt de stad de Vesten tegen 2033 met vijf hectare groen waaronder 2000 bomen en een warmtenet voor omwonenden!
R12 voor eerste definitieve werken
R12 na eerste definitieve werken
De oude ring sloot het Castlegate-kwartier af van de rest van het centrum. Maar met het Grey to Green-project van Sheffield City Council herbloeit de regio op milieu en economisch vlak. In 2026 openen de poorten van Sheffield Castle voor een nieuw park.
De 1.6 km groene straat heeft nog een andere, minstens even belangrijke functie: het opslaan en langzamer loslaten van water in de aanliggende rivier Don. De plantentuinen bestaan uit 25 cellen die van hoog naar laag met sluitbare dammen in elkaar overlopen en de wateruitloop aanzienlijk vertragen.
Seoul was een van de eerste grootsteden die auto-infrastructuur veranderde in wandel- en fietsinfrastructuur en dit recht in het stadscentrum. Wat het contrast tussen de vroegere autostrade (met dagelijks meer dan 168,000 auto’s) en het pittoreske beekje nu nog indrukwekkender maakt.
Naast een grote inspiratiebron voor andere steden, lokt de 11km lange beek dagelijks meer dan zestigduizend bezoekers die genieten van verkoeling en meer dan 600 waargenomen dier- en plantsoorten.
Cheonggyecheon autostrade in 1972
(© National Museum of Contemporary Korean History, KOGL Type 1)Cheonggyecheon na het herstel
(© Wikimedia commons)Anderhalve kilometer van de gewestweg N70 krijgt binnenkort een make-over met als hoofdfocus de verkeersveiligheid van de actieve weggebruikers. Er komt ook veel vergroening en een nieuw rioleringssysteem dat het regenwater en afvalwater scheidt. Samen met de ringgracht zou dit wateroverlast in de regio moeten voorkomen. De start van de werken is voorzien in het voorjaar van 2026.